Yoast
Buiten het door ons optimaliseren van je website door de juiste structuur en content te bepalen kun je ook van elke pagina of bericht apart een SEO optimalisatie doen. Na het installeren van bijvoorbeeld de Plug-in “Yoast” zie je per bericht hoe deze gaat scoren, dus wordt het eenvoudiger om een bericht of pagina te optimaliseren voordat je hem online zet.
Denk bij voorbeeld aan het opnemen van het juiste aantal Keywords in je bodytekst en het verdelen van je tekst in het juiste aantal blokken zodat Google er niet overheen leest!
Het betekent dan uiteraard wel dat je bij elk bericht even de tijd moet nemen om deze handelingen te verrichtten zodat ook je nieuwsitems door Google goed geïndexeerd worden.
Hoe werkt het
Het is eigenlijk heel eenvoudig, door middel van rode, oranje en groene bolletjes wordt aangegeven wat er in je bericht nog ontbreekt of niet goed ingesteld is, de verklarende tekst die erbij staat geeft aan wat je moet doen om een beter resultaat te krijgen. Als je door het aanpassen van je bericht probeert zo veel mogelijk groene bolletjes te krijgen dan weet je zeker dat je een maximale SEO optimalisatie gedaan hebt.
Doelgroep
Bepaal je doelgroep en pas je tekst erop aan, richt je tekst aan deze doelgroep alsof het één persoon is zodat je informatie persoonlijk overkomt.
Doel van de pagina
Bepaal het doel van je pagina, dat kan een vraag met bijbehorend antwoord zijn of een probleem waarvoor je iemand de oplossing kunt aanbieden. Uiteindelijk wil je met deze informatie dat iemand contact met je gaat opnemen voor een oplossing. Sluit je pagina af met één of twee opties zoals een link naar je contactformulier of een biedt direct de oplossing aan dmv een bestel knop.
Structuur
Probeer zo veel mogelijk de belangrijke onderwerpen van je website op een eigen pagina te plaatsen, zo krijg je een duidelijke structuur in de opbouw van je website. De afzonderlijke pagina’s zijn dan op hun onderwerp goed te vinden en Google houdt van een duidelijke structuur om in te zoeken.
Zoekwoorden
Elke pagina kun je optimaliseren door één zoekwoord te gebruiken en dit zoekwoord niet op andere pagina’s terug te laten komen. Het is aan te bevelen dit zoekwoord een aantal keren in de bodytekst terug te laten komen, gooi de pagina niet vol met deze zoekwoorden maar gebruik ze efficiënt. De zoekwoorden moeten in ieder geval naar voren komen in je paginatitel, inleiding en enkele tussenkoppen in de tekst.
Leesbaarheid tekst
De leesbaarheid van je tekst is heel belangrijk, een tekst die niet lekker leest zal ook niet volledig gelezen worden! Verdeel je tekst in blokken zodat deze makkelijk te scannen is en niet als massief en niet door te komen ervaren wordt.